onsdag, oktober 29, 2008

Ett wienerbröd


Brände ungefär 500 kalorier idag på gymet. Det motsvara ett ynka (1) wienerbröd .Uppvärmning 1.5km på cykel ,(Konstiga cykelsadlar de har på gymet. Väldigt irriterande. Jag halkar liksom framåt hela tiden nära jag cyklar. Så där sitter jag bara när jag värmer upp.) roddmaskin 5 km på högsta motstånd tog 27.41 min. Så länge har det inte tagit någon gång förut. Brukar klara på under 25 minuter. Gröten jag åt innan hörde av sig kan man säga. Så jag fick ro 3km ganska sakta. Avslutade med 1.5km på tortyrmaskinen. Klämde också in lite viktträning. Det hele´tog en timme. Svägerskan svek mig . Hon som hela tiden säger att det är så lite folk där om man går tidigt. Det var mest pensionärer där som tjattrade:-) och några unga killar som går direkt på maskinerna utan att värma upp nämnvärt. Det tycker jag är konstigt. Konstigt är också de som inte ser det minsta lilla trötta ut när de är "klara". Inte svettiga inte trötta men dricker mycket vatten. Ja, alla har sin stil. Men om jag förstått det rätt så fortsätter förbränningen ett tag till när man kört ett "hårt" träningspass så jag kanske har förbränt två wienerbröd nu! HURRA !HURRA! Imorgon blir det stavträning. Hör av er om ni ska med!


Här får ni recept på ...

...Wienerbröd
50 g jäst
2,5 dl mjölk
1 ägg
1 msk strösocker
1/3 tsk salt
ca 8 dl vetemjöl
250 - 300 g margarin
Fyllning:smörströsockerhackad mandel eller nöttervaniljkräm
Pensling:ägg
Garnering:sockerglasyr (florsocker + vatten)
Gör så här:
Smula sönder jästen i en bunke.
Häll kall mjölk över och rör om tills jästen lösts upp.
Blanda ner uppvispat ägg, strösocker, salt och tillsist vetemjöl.
Spara ev lite mjöl till utbakningen.
Arbeta samman till en smidig deg.Lägg degen i kylskåp så att den blir riktigt kall.Låt även smöret blir riktigt kallt.Kavla ut degen .Skär ut kvadratiska rutor med vass kniv.Sätt en klick smör på mitten av rutan.Strö över lite strösocker och mandel eller nötter.Vik nu över varje flik till mitten och tryck till en aning Sätt en klick vaniljkräm i mitten.Jäs wienerbröden svalt på plåt ca 1/2 - 1 timme.
Pensla med uppvispat ägg.Grädda.När kakorna är kalla glaserar man med socker-glasyr. Ugnstemperatur: ca 250 grader
Baktid: ca 5 - 8 minuter

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag lägger in en beställning på Wienerbröd, du har väl inget särskilt för dig???
Evelina vill kanske med i morgon och jag ev om du går vid 17.00 tiden, sover innan.
Tränade vid 14.30 tiden och det var lite folk då med.
Ha det!